بازدید: 6769 بازدید
عکس مطلب انواع اتصالات فلز

به نام خدا

سلام من علی حاجی حسینی طاحونه هستم.  من در این مقاله می خواهم انواع اتصالات فلز را آموزش دهم.

اتصال دائمی:

اتصال دائم به اتصالی می گویند که نیازی به جدا شدن از یکدیگر ندارند و یا اگر قصد جدا کردن دو فلز را از هم داشته باشیم به هر دو فلز آسیب می رسد. یعنی تا آخر عمر ، آن دو فلز به هم متصل خواهند ماند و از یکدیگر به سختی جدا می شوند.

مانند :

. جوشکاریجوشکاری فلز

جوش کاری نوعی اتصال دائمی است با حرارت دادان به هر دو ماده و ذوب کردن و خنک کردن آن جوشکاری می گویند.

برای حرارت دادن و ذوب کردن آن دو ماده می توان از شعله گاز ، قوس الکتریکی ، لیزر ، پرتوی الکترون ، اصطکاک ، امواج مافوق صوت همچنین جوشکاری در محیط‌های صنعتی مختلفی قابل اجراست از قبیل: هوای آزاد ، جوشکاری زیر آب ، خارج از اتمسفر زمین.

جوشکاری یک کار خطرناک است؛ و اگر به صورت مستقیم به نور جوشکاری نگاه کرد باعث آسیب دیدن چشم می شود و همچنین نباید تا جوش خنک نشده منطقه جوش را لمس کرد.

 

.  لحيم کاریلحیم کاری

فرایند اتصال دو قطعه به یکدیگر از طریق ذوب و انجماد یک آلیاژ زود ذوب را می‌گویند. بر خلاف جوشکاری فلز پایه ذوب نمی شود فقط لحیم یا پُر کننده ذوب می شود. کاربرد فلز مذاب برای چسباندن سطح یک فلز جامد به سطحی دیگر با استفاده از پدیده نفوذ انجام شده و به کمک یک محلول شیمیایی عملی می‌شود.     

 

اتصال موقت :

اتصال موقت به اتصالی می گویند که می توان آنها را بدون آسیب دیدگی از هم جدا کرد عمل اتصال و جداسازي در اتصال موقت مي  تواند به دفعات صورت بگيرد بدون آن که موجب خرابي يا آسيب اتصال دهنده و قطعات اتصال داده شده باشد. به همین دلیل به این اتصال می توان اتصال جداشدنی نیز گفت.

 دليل عمده ي استفاده از اتصال موقت در ماشين هاي مکانيکي نياز به تعويض قطعات براي تعمير و يا جايگزيني آن قطعات است .

مانند:

. پيچانواع پیچ (اتصال موقت)

پیچ نوعی اتصال موقت است که به صورت مارپیچ رزوه (رزوه آن بخش های مارپیچ  پیچ می باشند ) شده است که معمولاً از جنس فلز می باشد؛ برای بستن پیچ معمولاً آن را از داخل یک سوراخ برده و زیر آن را مُهره می بنندند.

به اصطلاح به سر پیچ گُل پیچ می گویند.

انواع رزوه ها :رزوه های پیچ

رزوه مثلثی ، رزوه مربعی ، رزوه ذوزنقه ای و رزوه نیم دایره ای و غیره …

مطالعه بیشتر

بارگیری مقاله اتصالات فلز